تبلیغات
روانشناسی اجتماعی - شیطان پرستان در ایران 2
انسان مولود شرایط نیست.شرایط مخلوق انسان است

شیطان پرستان در ایران 2

شنبه 4 مهر 1388 06:52 قبل از ظهر

نویسنده : ر.ع
ارسال شده در: آسیب شناسی جوانان ،

شیطان‌پرستی در ایران
شیطان‌پرستی در ایران تنها از طریق موسیقی بلك‌متال طرفدارانی را جذب خود كرده است و دلیل گرایش برخی جوانان به آن نیز نفوذ این موسیقی به داخل كشور است.
این نوع شیطان‌پرستی از طرف شیطان‌پرستان حقیقی با نام شیطان‌پرستی تفننی شناخته می‌شود؛ چرا كه بعضی از خصوصیات و اصول شیطان‌پرستی كلیسایی را دارا نبوده و بیشتر محصول صنعت موسیقی و جذابیت‌های نمایشی همراه با آن است.
البته ناگفته نماند كه در ایران تعداد كمی شیطان‌پرست واقعی یا كلیسایی نیز وجود دارد كه عموما از نظر سنی بالای 30 سال دارند و عمدتا با خارج از كشور در ارتباط هستند.
آنها در تلاش هستند برخلاف شیطان‌پرستان موسیقیایی، اعتقادات خود را پنهان كنند. در ایران و خارج از آن گروه‌هایی هستند كه به اشتباه از طرف مردم به عنوان شیطان‌پرست شناخته می‌شوند. این دسته گروه‌هایی هستند كه رویكرد خاصی به خدا و ادیان دارند و اصلا گرایشات شیطانی ندارند. مثلا گروه‌های ضدمسیحی كه عده‌ای از آنها منكر وجود حضرت مسیح نیستند و با مسیحیت رواج یافته در عصر حاضر مشكل دارند. این گرایش‌ها در مورد ادیان دیگر هم صادق است. در مورد خدا نیز عده‌ای هستند كه اصلا گرایشات شیطانی نداشته بلكه دیدگاه‌های خاصی درباره وجود خدا دارند. مثلا گروهی كه طبیعت‌پرست هستند و...

بهتر است علاقه‌مندان موسیقی متال را به 2 گروه عمده تقسیم كنیم:
1 - گروهی كه علاقه‌مند به موسیقی متال هستند ولی شیطان‌گرا نیستند. این گروه ممكن است هرگز وارد جریان‌های شیطان‌گرا نشده باشند یا این كه زمانی در گذشته آن هم در سنین جوانی وارد گروه‌های شیطان‌گرا شده‌اند، ولی در حال حاضر گرایشات شیطانی ندارند.
این گروه عموما از نظر سنی، تحصیلات و وجهه اجتماعی در سطح بالاتری از گروه دوم قرار دارند.
این گروه بیشتر از آن كه شیطان‌گرا باشند، افراد فاقد گرایشات مذهبی و عده زیادی از آنها لائیك هستند.‌
این گروه در كشور بیشتر در بین نویسندگان، نوازندگان یا خوانندگان حرفه‌ای این موسیقی دیده می‌شوند و بیشتر فعالیت‌های تبلیغی یا فرهنگی موسیقی متال توسط این گروه انجام می‌پذیرد.
این افراد كمتر در پارتی یا پارك‌ها یا فعالیت‌های گروهی شركت می‌جویند و رفتارهای ضداجتماعی و ضداخلاقی در بین آنها كمتر دیده می‌شود. این افراد بیشتر در حد لباس و مد و تیپ با گروه دوم شباهت دارند و سعی دارند از برخوردهای جلف و نمایشی پرهیز داشته باشند.
2 گروهی كه علاقه‌مند به موسیقی متال و شیطان‌گرا هستند. این گروه به قول افراد گروه اول، غیرحرفه‌ای هستند چرا كه با این موسیقی برخورد محتوایی دارند و بیشتر جذب نمایش‌ها و شوهای همراه با این موسیقی شده‌اند.

موسیقی متال در ایران
موسیقی متال از سال‌ها پیش همزمان با شیوع این موسیقی در دیگر كشورهای جهان در داخل وجود داشته است. برای مثال فیلم پرسپولیس ساخته مرجان ساتراپی نشان می‌دهد كه بعد از انقلاب در تهران در سال‌های حدود 1363 كلیپ‌های شیطانی گروه آیرن میدن به فروش می‌رفته است. به طور جدی این موسیقی از سال‌های 1370 به بعد در داخل (بیشتر تهران)‌ جایگاه ویژه‌ای را بین مخاطبان باز می‌كند.
فیلم سراب محصول روایت فتح، شاهد خوبی برای این ادعاست. در این فیلم نشان داده می‌شود كه حتی خودزنی، یا بی‌دینی یا حتی موسیقی رپ در سال 1372 رواج داشته است.
در فیلم با دختری مصاحبه شده كه او می‌گوید: خدا را قبول ندارد و برای جرایمی كه تا الان مرتكب شده است، اعدام مجازات كمی است. حتی در ادامه تصاویری از خودزنی او كه قبلا نام گروه شیطانی
Slayer را بر روی دستش حك كرده بوده، نشان داده می‌شود.
به طور یقین در آن زمان كلیپ گروه‌های شیطانی همچون
Slayer و آیرن میدن به صورت قاچاقی یا بعدها از طریق ماهواره بین جوانان پخش می‌شده است، البته اگرچه در حدود سال‌های 1370 این موسیقی در كشور رواج داشته ولی شیطان‌گرایی به شكل امروزین آن رواج نداشته است.
منظور این است كه شاید در آن زمان بی‌دینی و دین‌گریزی همراه با مسائل دیگری مثل خودزنی، خونخواری و... به صورت محدود در كشور وجود داشته ولی شیطان‌گرایی به صورت امروزین آن، به شكلی كه مثلا جوانان علاقه‌مند اقدام به راه‌اندازی گروه یا تشكیل میتینگ و پارتی كنند، وجود نداشته است. در آن زمان این موسیقی بیشتر از آن‌كه با سبك‌های پرخطری مثل بلك متال در كشور رایج باشد، با سبك هوی متال و آن هم گروه‌هایی مثل متالیكا طرفدارانی داشته است.
می‌توان گفت كه جرقه‌های شیطان‌پرستی از زمانی در كشور زده می‌شود كه جوانان در مورد این موسیقی‌ها به وسیله كتاب یا نشریات، تغذیه فرهنگی می‌شوند.
از حدود سال‌های 1373 به بعد كم‌كم كتاب‌ها و نشریات از موسیقی متال سخن می‌گویند تا این كه از سال‌های 1375 به بعد موج گسترده‌ای از كتاب‌های اشعار این گروه‌ها وارد بازار می‌شود.

بعد از انتشار كتاب‌ها چند اتفاق عمده رخ می‌دهد:
1 - اطلاعات علاقه‌مندان نسبت به موسیقی بالا رفته و به صورت سازمان یافته‌تر عمل می‌كنند.
2 - تمایل جوانان برای تشكیل گروه‌های موسیقی و غیرموسیقی بیشتر می‌شود و به عبارتی، علاقه‌مندان در گرایش به این موسیقی همگراتر می‌شوند.
همزمان با انتشار كتاب‌ها، آموزش و یادگیری این موسیقی و به دنبال آن كنسرت دادن و اجرا گذاشتن نیز شروع می‌شود. در كنار انتشار كتاب‌ها و اجرای كنسرت‌هاست كه میتینگ‌های گفتگو یا افرادی مانند لیدر یا سرگروه خود را نشان می‌دهند.
لیدر در گروه كسی است كه از نظر اطلاعات موسیقیایی و اعتقادی یا از نظر داشتن آرشیو صوتی تصویری گروه‌های مختلف موسیقی از بقیه قوی‌تر است. البته در خود علاقه‌مندان اصلا چنین اصطلاحی یا معادل آن وجود ندارد.
ولی معمولا در این گروه‌ها علاقه‌مندان تحت نظر فردی به فعالیت می‌پردازند كه واجد یكی از دو خصیصه بالاست. میتینگ‌ها هم جایی هستند برای تبادل نظر یا بحث و گفتگو یا به قول خود علاقه‌مندان محل «كل‌كل كردن»‌.
در میتینگ‌ها علاقه‌مندان به اطلاعات فروشی اقدام می‌كنند و در نشان دادن قدرت خود به اعضا یا گروه‌های دیگر به رقابت می‌پردازند.
محل میتینگ‌ها عموما فضاهای سر باز مانند پارك و ... می‌باشد. این محل‌ها در هر شهر یا منطقه جاهای شناخته شده و مشخصی هستند. محل میتینگ‌ها كه از آنها به عنوان پاتوق هم یاد می‌شود، عموما از طریق نیروهای امنیتی شناخته شده، هستند ولی عملا در این مناطق امكان از بین بردن پاتوق‌ها وجود ندارد. چرا كه برخورد نیروهای انتظامی یا امنیتی موقتی و موضعی است و این برخوردها نیازمند برخورد همزمان از طرف خانواده و مسوولان است.
عموما علاقه‌مندان از طریق اینترنت از زمان و مكان میتینگ با خبر می‌شوند و به صورت آف‌‌لاین یكدیگر را مطلع می‌سازند. بعضی از مواقع تعداد افراد حاضر در میتینگ به 50 تا 150 نفر هم می‌رسد. البته بعضی از میتینگ‌ها در خانه‌های علاقه‌مندان نیز برقرار می‌شود.

مخاطبان موسیقی‌ متال
علاقه‌مندان موسیقی متال دارای گروه سنی مشخصی هستند. این رنج سنی از حدود 14 12 سالگی شروع و عموما به 30 28 ختم می‌شوند. بندرت اتفاق می‌افتد كه این جوانان بعد از سن 30 سالگی یا ازدواج، به علاقه‌مندی خود به این موسیقی‌ها ادامه دهند.
سن شایع علاقه‌مندان 24 ‌16 می‌باشد و نسبت حضور دختران به پسران در این موسیقی حدودا یك به 10 می‌باشد و این به خاطر سبك و شكل این موسیقی و یا حتی ضد زن در این موسیقی است. دختران كمتر به موسیقی متال و بیشتر به موسیقی رپ علاقه‌مندند.
عده زیادی از دختران علاقه‌مند به این موسیقی‌ها توسط دوستان جنس مخالف خود جذب این موسیقی‌ها می‌شوند و عموما اطلاعات غلطی از اصل و ریشه این موسیقی‌ها دارند.
بعضی از دختران علاقه‌مند به این موسیقی‌ها جهت حفظ سلامت جنسی خود سعی می‌كنند به صورت فردی و بدون ارتباط با پسران با این موسیقی‌ها در ارتباط باشند.
بیشتر علاقه‌مندان از نظر روحی و شخصیتی دارای ویژگی های خاصی هستند. آنها دوست دارند متفاوت از دیگران به نظر برسند. آنها عموما از نظر روانی سالم نیستند یا به طور كلی از معیارهای عمومی سلامت روحی روانی درجامعه سطح پایین‌تری دارند. آنها از نظر خانوادگی نیز دارای مشكلات خاصی هستند و عموما از طرف خانواده دچار فشارها یا تنش‌هایی هستند.
غالبا روابط جوانان علاقه‌مند به این موسیقی‌ها با پدر و مادر یا افراد خانواده تیره است و حتی عده‌ای خانواده را به طور كامل ترك كرده‌اند.
علاقه‌مندان موسیقی متال عموما از طرف دوستان، یا افراد فامیل یا افراد نزدیك خانواده مانند برادر یا خواهر به این موسیقی‌ها وارد می‌شوند. چرا كه علاقه‌مندی به این موسیقی‌ها نیازمند گذشت زمان و مجاورت با آن می‌باشد. جوانان علاقه‌مند به این موسیقی‌ها از همه نوع خانواده‌هایی هستند ولی بیشتر آنها از رفاه نسبی در خانواده برخوردارند.
گرایش مذهبی در خانواده نقش مهمی را در علاقه‌مندی جوانان به این موسیقی‌ها بازی می‌كند. طرفداران این موسیقی بیشتر از خانواده‌هایی هستند كه از نظر گرایشات و تعصبات مذهبی در خانواده و یا میزان آزادی عمل فرزند در خانواده دچار افراط و تفریط شده‌اند.
در بین این گروه‌ها عموما خانواده‌ها از گرایشات اعتقادی فرزندان خود اطلاعی ندارند و فقط ممكن است آشنایی بسیار ضعیفی با موسیقی مورد علاقه آنها داشته باشند.
بسیاری از خانواده‌ها یا در مورد علائم یا نشانه‌های مورد استفاده فرزندان اطلاعی ندارند و عده بسیار كمی هم اگر اطلاع دارند این مسائل را فانتزی گونه و زودگذر می‌دانند و نسبت به آن بی‌توجه هستند.
در بعضی از خانواده‌ها وقتی خانواده به فرزندان خود در مورد این موسیقی‌ها اخطار می‌دهد فرزندان، پدر و مادر را به شكل‌های مختلف اغفال می‌كنند و موضوع را به شكلی دیگر به آنها وانمود می‌كنند مثلا تعدادی از كلیپ‌های كم خطر را به خانواده نمایش می‌دهند و وانمود می‌كنند كه آنها علاقه‌ای به گروه‌های شیطانی ندارند.

علت علاقه‌مندی جوانان به این موسیقی‌ها
عموما جوانان به علت مجاورت با این موسیقی‌ها از طرف دوستان، برادر و ... به آن جذب می‌شوند و كمتر می‌توان گفت كه در آنها علاقه یا استعدادی ذاتی به این موسیقی‌ها وجود دارد چرا كه این موسیقی‌ها با فطرت انسانی همخوانی ندارند و با آن در تعارض هستند.
حتی عده‌ای از طرفداران این موسیقی واقعا علاقه‌ای به این موسیقی ندارند ولی برای جلب توجه به زور هم كه شده سعی دارند خود را به آن علاقه‌مند كرده و خود را طرفدار آن نشان دهند. آنها حتی برای ایجاد كردن علاقه در خود به تمرین و خود آزاری هم می‌پردازند. علت اصلی ورود به این موسیقی‌ها از طرف جوانان خود نمایی و جلب توجه است.
در مرحله دوم جذابیت‌های رسانه‌ای این نوع موسیقی‌هاست. (خشونت، سكس و...) در مرحله بعدی فضاهای جنسی این موسیقی‌هاست كه علاقه‌مندان از طریق آن می‌توانند وارد محیط‌های پر خطر شوند و در مرحله بعدی، روحیه اعتراض، عصیان، گریز، انكار و ... نهفته در این موسیقی‌هاست. چگونگی ورود به این موسیقی‌ها
بیشتر جوانان از گروه‌های ساده و كم خطری مانند متالیكا (هوی متال) كه بیشتر دارای اشعار اجتماعی است شروع می‌كنند اما كم‌كم تحت تاثیر تحریك و تشویق دوستان به گروه‌های پرخطر بلك متال وارد می‌شوند.

فعالیت‌های فرهنگی مربوط به این موسیقی‌ها در داخل كشور


كتاب:
در داخل كشور از حدود سال 1375 تا به حال ده‌ها كتاب كه عموما به صورت متن اشعار گروه‌های معروف همراه با ترجمه آنها می‌باشند، به چاپ رسیده است. در كنار آنها ده‌ها نشریه نیز غافل از گرایشات اعتقادی و خصوصیات اخلاقی این گروه‌ها اقدام به چاپ شعر یا مصاحبه از این گروه‌ها كرده‌اند. البته كتاب‌هایی نیز با موضوع آموزش نواختن انواع سازهای این نوع موسیقی‌ها در كشور مجوز گرفته و چاپ شده است.
در متن این كتاب‌ها، اشعاری با موضوعات ضد دین، خشونت، سكس و ... موج می‌زند. در این كتاب‌ها، نویسندگان با چاپ بیوگرافی و تصاویری از اعضای گروه یا مصاحبه با آنها اقدام به تبلیغ گروه‌های موسیقی كرده‌اند.
حتی در یكی از این كتاب‌ها، نویسنده پای خود را فراتر گذاشته و اقدام به چاپ علائم خاص كلیسای شیطان روی جلد كتاب خود كرده است.
در صفحات مقدمه عموم این كتاب‌ها سعی شده این نكته بیان شود كه گروهی كه كتاب درباره آن نوشته شده، گرایشات ضد آمریكایی و مخالف با صهیونیسم داشته است و این در حالی است كه عموم این گروه‌ها آنارشیست و اصلا با هر حكومت و دولتی مخالف هستند.
تنها تعداد كمی از این كتاب‌ها و نشریات بعد از چاپ توقیف شده‌اند یا اجازه چاپ مجدد آنها لغو شده است.
جهت درك بهتر جریان چاپ این كتاب‌ها در كشور، به معرفی و نقد یكی از این كتابها با نام «در انتظار آفتاب» می‌پردازیم كه در سال 1380 به چاپ رسیده است. این كتاب درباره زندگی و اشعار خواننده گروه«
The Door» جیم موریسون می‌باشد.
روی جلد كتاب عكس خواننده و در پشت آن عكسی از مقبره و مجسمه خواننده همراه با چند دسته گل به چشم می‌خورد.
البته در كتاب عكس‌های زیادی از خواننده دیده می‌‌شود، همچون عكس‌هایی از دوران كودكی و جوانی خواننده، عكس‌هایی ازخواننده همراه با گروه موسیقی‌اش، عكسی از دستگیری خواننده در هنگام اجرا به خاطر توهین به مقدسات، عكس چند ستاره راك و جملات آنها درباره ممتاز بودن شخصیت خواننده. جهت بررسی شخصیت جیم موریسون و كتاب چاپ شده از او در ایران زندگی او را از روی فیلمی از الیور استون با نام«
The Door» كه در مورد زندگی او ساخته شده است، مورد بررسی قرار می‌دهیم.
در سكانسی از فیلم جیم مورسیون در یك بار، مشغول به خواندن می‌شود. او به یكباره در اشعار خود رو به پدرش می‌گوید: «پدر، می‌خواهم تو را بكشم» و بعد از آن جملات منحرفانه‌ای در مورد مادرش با مضمون زنا با محارم بیان می‌كند. همه كسانی كه در بار حاضر هستند به یكباره ساكت شده و به او نگاه می‌كنند. رئیس بار به او فحاشی كرده و از او می‌خواهد كه اجرا را متوقف و بار را ترك كند. موریسون بعد از پایان اجرا به شدت از رئیس بار به خاطر بیان جملات وقیحانه‌اش كتك می‌خورد و مورد فحاشی قرار می‌گیرد.
در فیلم الیور استون پلان‌های مختلفی درباره فساد اخلاقی او وجود دارد كه بسیاری از آنها قابل بیان در این مقاله نیستند.
در جایی از فیلم او در یك بار در حضور همگان ادرار می‌كند، یا در اجراهای زنده لخت می‌شود، یا جملات ركیك و زننده به كار می‌برد، به شكلی كه پلیس در هنگام اجرا بارها به او هشدار می‌دهد.
در فیلم، او دائم‌الخمر نشان داده می‌شود و مصرف مواد مخدر كار همیشگی اوست، ‌او حتی مصرف مواد یا مشروبات الكلی را روی سن هم رها نمی‌كند، او چنان شیفته مواد مخدر است كه تماشاگران برای ابراز علاقه به او، در هنگام اجرا، گراس و مواد مخدر برای او روی سن پرتاب می‌كنند. او در چند جا به مقدسات توهین كرده و جملات كفرآمیز بر زبان می‌آورد. مثلا در یك جا رو به همه می‌گوید: «من ابلیسم و هر كاری بخواهم می‌كنم.»
او در فیلم با زنی كه به نظر می‌رسد از فرقه پگان‌ها یا شیطان‌پرست‌هاست، دوست شده و با او به شیوه شیطان‌پرست‌ها هم‌قسم می‌شود (بریدن دست‌ها و آمیختن خون دست‌ها به هم.)
او در سكانس معروف فیلم بعد از روابط نامشروع با زن شیطان‌پرست اقدام به خودزنی و خونخواری می‌كند.
خواننده در فیلم در چند جا اعلام می‌كند كه جسم او توسط روح یك سرخپوست تسخیر شده است. كارگردان در تمام فیلم این مساله را به طور واضح به كرات تاكیده كرده است.
حضور روح سرخپوست بیشتر در جاهایی به چشم می‌خورد كه خواننده از خود بی‌خود شده و اقدام به انجام اعمال غیراخلاقی می‌كند.
كارگردان در بیشتر بخش‌های فیلم سعی كرده جیم موریسون را منحرف نشان دهد. مثلا در ارتباط او با معشوقه‌اش نشان می‌دهد كه او خیانتكار است و با دختران و زنان زیادی رابطه دارد.
در چند جای فیلم، پلیس به خاطر حركات ناشایست خواننده روی سن به او اخطار می‌دهد تا این‌كه بالاخره در 20 سپتامبر 1970 دادگاه او را به علت رفتار ناشایست در ملا‡عام و انجام رفتارهای منحرفانه جنسی و وضع بد متهم در اماكن عمومی محكوم به پرداخت 50 هزار دلار جریمه نقدی و 6 ماه حبس با اعمال شاقه محكوم می‌كنند.
این در حالی است كه در كتابی كه درباره خواننده در ایران چاپ شده است، نویسنده سعی كرده جیم موریسون را مردی صلح‌طلب و معترض بر ضد دولت نشان دهد.
مثلا او در كتاب بیان كرده است كه اخطارهای پلیس به او به خاطر افكار انتقادی و معترضانه او بر ضد دولت بوده است. او در كتاب خود در آلبوم«
The End» جملات منحرفانه جیم موریسون درباره مادرش را سانسور كرده و این در حالی است كه نویسنده در كتاب خود بیان می‌كند كه فیلم الیور استون را دیده است.
كارگردان فیلم كه با خواننده هموطن می‌باشد در فیلمش سعی كرده او را انسانی عیاش و شهوت‌پرست معرفی كند، مثلا در سكانسی از فیلم دوستان خواننده در چند جا به او در مورد اضافه‌وزن او هشدار می‌دهند و از او می‌خواهند كه سكس، مشروب و مواد مخدر را كنار بگذارد.
نویسنده در كتاب عكس‌هایی از اجراهای خواننده و مراسم سی‌امین سالگرد او برای علاقه‌مندان چاپ كرده است. همچنین در پایان كتاب خود 8 سایت مطرح اینترنتی حاوی مطالب خواندنی و عكس‌های خاطره‌انگیز در مورد خواننده و اعضای گروه او را معرفی كرده است.
همچنین به ستارگان دیگر راك ایمیل زده و از آنها خواسته كه در مدح جیم موریسون جمله‌ای بگویند و جملات تحسین‌برانگیز آنها در مورد خواننده را همراه با عكس آنها به چاپ رسانده است. نویسنده در ابتدای كتاب خود علت نگارش این كتاب را اشعار زیبا و شخصیت خواننده معرفی كرده است. در مورد تعداد كتاب‌های چاپ شده با این مضامین در ایران می‌توان بیش از 50 جلد كتاب را تخمین زد. البته بعضی از گروه‌های تحقیقاتی تعداد كتاب‌های چاپ شده در این زمینه را تا 200 عنوان نیز بیان كرده‌اند.
در كشور معمولا انتشارات خاصی اقدام به چاپ این‌گونه كتاب‌ها می‌كنند، به‌شكلی كه در مورد چاپ آنها می‌توان تنها چند انتشارات خاص را نام برد. اگر بخواهیم بیشتر در مورد گذشته چاپ این كتاب‌ها صحبت كنیم جالب است بگوییم این كتاب‌ها هر ساله از طریق انتشارات مربوط در نمایشگاه بین‌المللی كتاب به فروش می‌رفتند و موجی از مخاطبان خود را به نمایشگاه می‌كشاندند.
جالب‌تر آن‌كه دكوراسیون غرفه‌ها نیز مانند محتوا و جلد كتاب‌ها با رنگ‌های سیاه و سرخ طراحی می‌شدند.
در غرفه‌ها پوستر خواننده و گروهی كه كتاب درباره آن چاپ شده بود به عنوان هدیه به خریداران كتاب اهدا می‌شد.
جوانان علاقه‌مند بعد از خرید این كتاب‌ها، كتاب را برای بارها می‌خوانند (حتی اقدام به حفظ اشعار انگلیسی آن می‌كنند) و همراه با كتاب كلیپ‌های غیرمجاز گروه مربوطه را از طریق سی‌دی‌‌های قاچاقی یا ماهواره تماشا می‌كنند.
بعد از خواندن این كتاب‌ها، علاقه‌مندان اطلاعات و نظرات خود را درباره گروه و اشعارش در میتینگ‌های گفتگو، یا در پارك‌ها و یا چت‌روم‌های اینترنتی رد و بدل می‌كنند.

برگزاری كنسرت موسیقی
با وجود ممنوع بودن آموزش یا تحصیل موسیقی متال در آموزشگاه‌های موسیقی انواع سازهای آن در مغازه‌های سازفروشی به فروش می‌رود و انواع كلاس‌های آموزشی آن در آموزشگاه‌های دارای مجوز آموزش داده می‌شود. البته انواع كتاب‌های آموزشی این موسیقی در كشور دارای مجوز هستند و حتی به چاپ‌های مجدد نیز رسیده‌اند.
عموم جوانانی كه به‌صورت خصوصی زیر نظر اساتید یا به صورت عمومی در آموزشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، علاقه‌مند به برگزاری كنسرت هستند.
تا به حال در بعضی از استان‌های كشور گروه‌های مختلف متال موفق به برگزاری كنسرت شده‌اند. از جمله اجراهای مهم می‌توان به اجرای سال 1384، در دانشكده ادبیات دانشگاه تهران، جشنواره گروه‌ها در سال 1385 در دانشگاه تهران و همچنین اجرای دیگری در تالار خانه معلم تهران در سال 1385 و اجراهای متعدد دیگری در تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و... اشاره كرد.
براساس ترفندهای گروه‌ها جهت گرفتن مجوز، اجراها معمولا در دانشگاه‌ها و در تعطیلات اعیاد مذهبی مانند عید مبعث، عید قربان و... برگزار می‌شوند.
عموما مجوزدهندگان به این اجراها از محتوای این موسیقی‌ها و شكل و شیوه اجرای آن مطلع نیستند و گروه‌ها برای گرفتن مجوز اجرا، جهت اغفال مسوولان مربوطه به انواع ترفندها دست می‌زنند.
دانشگاه‌های مختلفی از كشور تا به حال اجرای موسیقی متال یا راك را به خود دیده‌اند. برگزاری تعد‌ادی از این اجراها از طرف دانشجویان و تعدادی از آنها از طرف غیردانشجویان صورت گرفته است.
بعضی از این كنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز در زمان اجرا به علت هیجانات شدید تماشاگران تعطیل شده‌اند.
اجراها معمولا با نورپردازی‌ها و دكوراسیون‌ها یا آرایش‌ها و تیپ‌های جالب‌توجه مخاطبان و نوازندگان همراه است، به شكلی كه حراست دانشگاه بعد از برگزاری اجرا و در ایام تحصیلی اجازه ورود نوازندگان یا تماشاگران را به دانشگاه‌ها با این تیپ‌ها و آرایش‌ها‌ نمی‌دهد.
حتی ممكن است تماشاگران در روز اجرا در مسیر حركت به دانشگاه توسط نیروی انتظامی دستگیر شوند. این اتفاق چند سال پیش در شیراز رخ داد و اجرای زیرزمینی یك گروه به‌خاطر دستگیری تماشاگران كه با مینی‌بوس قصد حركت به محل اجرا را داشتند، لغو شد.
نكته دیگری كه قابل توجه است حضور خبرنگاران خارجی قبل و بعد از اجرا و تهیه گزارش‌های مستند خبری توسط آنها می‌باشد. تا به حال گزارش‌ها یا برنامه‌های مستند زیادی توسط گروه‌های غربی و اروپایی در مورد موسیقی غربی در ایران ساخته شده است. حتی دیده شده است كه یك محقق خارجی از طرف فلان دانشگاه غربی برای دریافت مدرك دكتری یا انجام پروژه تحقیقاتی به ایران آمده و به تحقیق درباره گروه‌‌های موسیقی یا گروه‌های شیطانی پرداخته است.

برگزاری اجراهای زیرزمینی
چون در بیشتر مواقع برگزاری اجرا روی سن و یا در اماكن دولتی و عمومی غیرممكن است، گروه‌ها اقدام به برگزاری اجراهای زیرزمینی می‌كنند كه معمولا در محافل خانگی صورت می‌گیرد.
در این اجراها تماشاگران و علاقه‌مندان به رقص متال به جنباندن شدید سر مانند دراویش اهل تصوف می‌پردازند.
این رقص انرژی زیادی از تماشاگر می‌‌گیرد و بعضی از تماشاگران با مصرف قرص، انرژی خود را برای انجام چند ساعته‌ آن تقویت می‌كنند. گاه انجام این رقص برای مدت زیاد باعث بروز اختلالات جسمی در بین علاقه‌مندان شده و كار آنها به بیمارستان كشیده می‌شود.

تلویزیون و رادیو
در تلویزیون، برنامه‌هایی كه ریتمی تند و نیاز به موسیقی‌های پرجنب‌وجوش دارند مانند برنامه‌های ورزشی، خبری یا تبلیغات بازرگانی و... از این موسیقی‌ها در برنامه‌های خود استفاده می‌كنند.
البته بعضی از سریال‌ها یا فیلم‌های داخلی كه محتوای ترسناك یا موضوعات مربوط به شیطان دارند نیز از این موسیقی‌ها استفاده می‌كنند كه در این صورت موزیك آنها توسط آهنگسازان داخلی ساخته می‌شود.
بعضی از موسیقی‌هایی كه در برنامه‌های غیرداستانی تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسط بعضی از گروه‌های شیطانی با گرایشات منحرفانه كار شده‌اند.

استفاده برنامه‌سازان از این موسیقی‌ها به دلایل زیر است:
1 - ساختار این موسیقی‌ها با محتوای برنامه‌ها متناسب است و در صورت استفاده نكردن از این موسیقی‌ها، پیدا كردن موسیقی جایگزین كار مشكلی است.
2 - برنامه‌سازان چون تنها از ساختار مفرح و شاد این موسیقی‌‌ها بهره می‌گیرند از محتوای این گروه‌ها یا گرایشات سازندگان آن آگاه نیستند. به غیر از تلویزیون، این موسیقی در برنامه‌های رادیویی نیز به كرات مورد استفاده قرار می‌‌گیرد كه برای نمونه می‌توان به رادیو جوان اشاره كرد كه بیش از همه از این موسیقی‌ها استفاده كرده است.
البته به غیر از موسیقی‌ها، تلویزیون تا به حال چندین بار از نشانه‌ها یا مفاهیم شیطانی در برنامه‌های خود استفاده كرده كه همه به صورت ناآگاهانه بوده است.
برای مثال پخش تیزر تبلیغاتی از موسسه‌ای كه جایزه آن دارای عدد 666 بود یا همچنین شعری كه بارها در یكی از سریال‌های شبكه 3 توسط هنرپیشگان خوانده می‌شد و این عدد در آن به كار رفته بود.
یا همچنین دكور و لوگوی یكی از برنامه‌های شبانه شبكه 3 كه متناسب با یك نشانه شیطانی بود. این علائم در برنامه‌های خارجی كودك و نوجوان نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند مانند علامت «كرانادو» یا دست شیطان در كارتون مرد عنكبوتی، البته پیش از برنامه‌های داخلی، فیلم‌های خارجی پخش شده دارای مشكل بوده‌اند كه از آن جمله می‌توان به فیلم ارباب حلقه‌ها و هری پاتر و برنامه سینما ماوراء با فیلم‌هایی مانند كنستانتین و كودك را دعا كن و... اشاره كرد.

اینترنت
اینترنت به خاطر آن كه رسانه‌ای با قابلیت فعالیت‌های زیرزمینی است و ردیابی و شناسایی كاربران در آن عملا غیرممكن است به یكی از رسانه‌های اصلی شیطان‌گرایان تبدیل شده و بیشتر گروه‌های شیطانی برای تبلیغات و بحث و گفتگو از آن استفاده می‌كنند.
گروه‌های شیطان‌پرست در داخل كشور، وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلفی را راه‌‌اندازی كرده‌اند كه از طریق آن به تبادل اطلاعات می‌پردازند.
عموم گروه‌‌های بلك‌متال از طریق اینترنت به تبلیغ گروه خود می‌پردازند، یا موسیقی خود را از این طریق در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. همچنین همه برنامه‌ها یا میتینگ‌ها از طریق اینترنت تنظیم می‌شوند.
ارتباط با كلیساهای شیطانی یا شیطان‌پرستان خارجی یا سایر گروه‌های متال دیگر نیز از همین طریق صورت می‌‌پذیرد.

لباس و زیورآلات
لباس‌های گروه‌های متال یا گروه‌‌های شیطانی دارای لوگوی گروه‌های موسیقی متال یا نشانه‌های معروف فرقه‌های شیطانی مانند پنتاگرام، صلیب برعكس، 666 و... می‌باشد.
این لباس‌ها از خارج از كشور، مثلا از دبی یا تركیه وارد ایران شده و توسط تعداد خاصی فروشنده لباس كه كار اصلی آنها فروش این لباس‌ها می‌باشد، به فروش می‌رسد.
فروش این لباس‌ها با توجه به این كه محدودیت‌های زیادی برای دسترسی به آنها در داخل وجود دارد، برای فروشندگان سودآور می‌باشد. لباس‌ گروه‌‌های شیطانی معمولا به رنگ سیاه بوده و به صورت تی‌شرت و شلوار تنگ و چسبان می‌باشد.
كفش پسران به صورت پوتین و دختران به صورت چكمه‌های چرمی با ساق‌های بلند است. كفش‌های غیرپوتین نیز به صورت یك لنگه قفل و یك لنگه كلید نیز است.
در بین آرایش‌ها معمولا آرایش و میكاپ به شكل تیپ جنس مخالف دیده می‌شود، مثلا در مورد مو، پسران مانند دختران و دختران مانند پسران آرایش می‌كنند.

زیورآلات
زیورآلات مورد استفاده جوانان علاقه‌مند به صورت انگشتر تك‌بند یا تمام بند، انگشترهای اسكلتی، گردنبند، لب‌گیر، دستبند یا مچ‌بندهای چرمی، دستبندهای تیغ‌دار، گوشواره و... است.
این انگشترها معمولا دارای جنس نقره و به شكل علائم شیطانی یا علائم و لوگوی گروه‌های شیطانی و یا علائم اسكلتی و وحشتناك می‌باشد كه معمولا به شكل الهه‌های شیطانی هستند.
این زیورآلات عمدتا توسط فروشندگان اجناس نقره در كشور به فروش می‌رسند و معمولا مغازه‌های خاصی اقدام به فروش آنها می‌كنند.
لازم به ذكر است كه بیشتر فروشندگان با آگاهی قبلی اقدام به فروش این لباس‌ها یا علائم می‌كنند و تنها عده كمی از آن آگاهی ندارند، چرا كه به مرور زمان فروشندگان در تماس با خریداران، آنها و گرایشاتشان را خواهند شناخت.
عده‌ای از این فروشندگان گاه حتی از مشتریان خود سفارش ساخت علائم خاص یا خرید لباس با فرم‌های خاص را نیز دریافت می‌كنند. البته تعدادی مغازه خیاطی نیز وجود دارند كه با دستگا‌‌ه‌های كامپیوتری خود علائم و نشانه‌ها یا كلمات و لوگوهای خاص را روی لباس مشتریان می‌دوزند.

آرایشگاه‌ها
در خارج از ایران و در كشورهای غربی، كلوپ‌‌های خاصی هستند كه اقدام به میكاپ و آرایش‌های شیطانی می‌كنند. گاه این آرایش‌ها ساعت‌ها طول می‌كشد. كارشناسان در بررسی این تیپ‌ها و مدل‌ها به آنها زیبایی‌شناسی شیطانی می‌گویند كه منظور آرایش به صورت هر چه زشت‌تر شدن می‌باشد.
در ایران در حال حاضر تعدادی آرایشگاه‌های زیرزمینی در این زمینه فعال هستند. مدل موی شیطانی در ایران فعلا به صورت موی خیلی بلند یا بدون مو (طاس)‌ است. عده‌ای از جوانان علائم شیطانی را روی سر خود به صورت منفی و مثبت درمی‌آورند. در تیپ‌های شیطانی مدل مو، لباس، كفش و زیورآلات حتما باید با هم هماهنگ باشند، مثلا در مورد لباس، اگر لباس به جای تنگ بودن گشاد باشد از تیپ متال وارد تیپ رپ می‌شویم.
در حال حاضر عده قابل توجهی از جوانان از مدل‌های شیطانی مانند موهاك، قارچی، طاووسی و... استفاده می‌كنند ولی چنانچه آنها از نظر لباس نیز تیپ‌های شیطانی نداشته باشند، نمی‌شود به آنها شیطان‌پرست اطلاق كرد، چرا كه در حال حاضر عده‌ای از جوانان كه ممكن است اصلا گرایشات شیطانی نداشته باشند از این مدل موها جهت جلب توجه و... استفاده می‌كنند .

محصولات صوتی و تصویری شیطانی
همان‌طور كه قبلا هم به آن اشاره شد آنچه بیش از همه یك شیطان‌پرست یا متال‌باز را در بین همگروهان خود قدرتمند می‌سازد، میزان آرشیو سی‌دها یا دی‌وی‌دی‌های صوتی و تصویری اوست. معمولا متال‌بازها خساست بسیاری در دادن مجموعه‌های موسیقیایی یا مستندات شیطانی خود به یكدیگر دارند، مخصوصا اگر آن كلیپ یا برنامه، كمیاب نیز باشد. این محصولات یا از طریق ماهواره، یا از طریق كشورهای همسایه، یا از طریق دانلودهای اینترنتی به دست علاقه‌مندان می‌رسد.
تعد‌ادی از این سی‌دی‌ها به صورت آزاد در فروشگاه‌های سطح كشور به فروش می‌رسند و تعدادی از آنها كه دارای جنبه‌های منفی‌تری هستند، به صورت دست به دست یا از طریق فروشندگان خانگی به فروش می‌رسند.
در بین این محصولات معمولا سی‌دی‌هایی از تصاویر مستند جنایات دیكتاتورهای بزرگی مانند هیتلر یا صدام حسین نیز به چشم می‌خورد یا در این فیلم‌ها تصاویر چندش‌آور قربانیان حوادث و سانحه‌‌های مرگباری كه خشونت در آنها موج می‌زند مانند صحنه‌هایی از كشتار و شكنجه‌ها یا اعدام‌های جنگی، یا تجاوزهای خشن، آزار حیوانات و... به وفور یافت می‌شود. هالیوود و شیطان‌پرستی
در تاریخ سینما فیلم‌های متعددی در مورد شیطان‌پرستی، گروه‌های ضدزن، خون‌آشام‌ها، مرده‌خوارها و... ساخته شده است. برای بعضی همیشه این معما بوده است كه آیا اول چنین گروه‌های شیطانی وجود داشته‌اند و بعد از روی آنها فیلم ساخته شده است یا اول چنین فیلم‌هایی ساخته شده است و بعدا چنین گروه‌هایی به وجود آمده‌اند. از فیلم‌های مطرح كار شده در گذشته می‌توان به دروازه نهم، بچه رزماری و دراكولای برام استوكرز یا از مدل‌های قدیمی‌تر آن به نمایشنامه‌های فاوست، دكتر فاستوس و... اشاره كرد. در حال حاضر در هالیوود فیلم‌های شیطانی متعددی ساخته می‌شوند كه موضوع عمده آنها سكس و خشونت است. در این فیلم‌، شكنجه، تجاوز، سنگدلی و بی‌رحمی موج می‌زند. در كنار آن فیلم‌هایی با موضوع مرده‌خواری، خونخواری و... ساخته می‌شوند كه مخاطب اصلی آنها علاقه‌مندان به موسیقی متال و گروه‌های شیطانی هستند.
برای مثال می‌توان به فیلم هشت میلیمتری فیلم‌های اره اشاره كرد كه موضوع اصلی آنها خشونت و تجاوز است. ادامه ساخت این فیلم‌ها گاه به شماره‌های 4 و 5 می‌رسند. برای مثال به طالع نحس 3 یا اره 5 می‌توان اشاره كرد.
آنتوان لاوی قبلا در فیلم بچه رزماری بازی كرده بوده و در دهه اخیر نیز فیلم مستندی با عنوان شیطان سخن می‌گوید از او ساخته شده است.
در حال حاضر بسیاری از گروه‌های شیطانی درباره گروه خود فیلم سینمایی ساخته‌اند و بسیاری از كارگردانان با امكانات زیاد در خدمت آنها برای ساخت كلیپ‌های پرخرج شیطانی هستند. گاه ساخت یك كلیپ چند دقیقه‌ای با قیمت ساخت یك فیلم سینمایی تمام می‌شود.
برای مثال می‌توان به كلیپ‌های مرلین منسون اشاره كرد كه در نهایت ظرافت‌های برنامه‌سازی و كارگردانی ساخته شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از گروه‌های شیطانی، آهنگساز فیلم‌های مطرح جهانی هستند



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 آبان 1388 01:35 قبل از ظهر